phone-icon

Aż 77% pracowników nie angażuje się w swoją pracę. Grywalizacja to sposób, aby temu zaradzić

Opublikowano:

Bez kategorii


Jak pokazują najnowsze badania, aż 77% pracowników z całego świata nie angażuje się w swoją pracę. W czasach, kiedy zaangażowanie w pracy przeżywa swoisty kryzys, specjaliści z działów HR stają na głowach, aby rozwiązać ten problem. Jeden z ich pomysłów można uznać za przełomowy, a na pewno za bardzo skuteczny. O czym mowa?

Grywalizacja – mechanizmy gry komputerowej w miejscu pracy

Mówimy tutaj o grywalizacji, nazywanej zamiennie gamifikacją. Jest to technika polegająca na przeniesieniu mechanizmów znanych z gier fabularnych i komputerowych do sytuacji i miejsc, które z pozoru nie mają z grą nic wspólnego, np. do pracy czy do szkoły. Takie działanie ma zwiększyć zaangażowanie uczestników gry i tym samym podnieść ich wydajność, ale także zadowolenie z wykonywanej pracy. Grywalizacja urozmaica naszą codzienność i eliminuje towarzyszącą pracy monotonię, dzięki czemu ludzie są bardziej skupieni na tym, co właśnie robią i osiągają bardziej zadowalające wyniki.

Zaadaptuj nowego pracownika, zmotywuj starych graczy

Co ciekawe, grywalizacja jest metodą, którą można wykorzystywać na różnych etapach współpracy z drugą osobą. Wiele firm wykorzystuje gamifikację już podczas rozmów kwalifikacyjnych, np. prosząc kandydata na dane stanowisko we wcielenie się w postać klienta lub pracownika jakiegoś działu. Każdy z nas słyszał prawdopodobnie także o takich rekrutacjach, w czasie których kandydaci byli proszeni o rozwiązanie łamigłówki czy wymyślenie jak największej liczby zastosowań dla prostego przedmiotu.

Ważniejsze jest jednak to, że grywalizacja w firmie może być przydatna do budowania zaangażowania pracowników z długim stażem, którzy są bardzo cenni dla przedsiębiorstwa, w którym pracują, ale często cierpią z powodu wypalenia zawodowego czy monotonii, która towarzyszy im w pracy. Elementy zabawy i rywalizacji, które są nieodłączną częścią grywalizacji, potrafią zaangażować człowieka o wiele bardziej, niż rozmowa z pracodawcą czy motywacyjne spotkania z zespołem. Jak to działa w praktyce?

Mechanizmy grywalizacji. Jak wprowadzić ją do swojej firmy?

Grywalizacja może wykorzystywać kilka różnych mechanizmów. To, który z nich sprawdzi się najlepiej w Twojej firmie, zależy m.in. od branży, charakteru pracy, ale także ilości osób, które pracują w danym zespole. Oto krótki przegląd najważniejszych mechanizmów gamifikacji, które mogą okazać się pomocne:

● Rankingi – to jeden z najprostszych sposobów na to, aby wprowadzić gamifikację do swojej firmy. Tak zwane tabele wyników czy też tabele liderów pozwalają pracownikom porównywać się z innymi i wyłapywać różnice, które dzielą ich od najlepszych. Psychologowie biznesu potwierdzili, że takie rozwiązania stymulują motywację i sprawiają, że duża część pracowników chce się „podciągnąć”, aby dorównać tym najlepszym.
● Poziomy i levele – w grach komputerowych gracz zdobywa kolejne poziomy, które łączą się zarówno ze wzrostem poziomu trudności, ale także z wielkością otrzymywanych nagród. Tak samo może być w pracy –w wielu firmach osoby zatrudnione otrzymują level już na początku zatrudnienia i mogą zdobywać kolejne wraz ze wzrostem umiejętności czy ilości wykonywanych zadań dostając za to jednorazową premię albo stałą podwyżkę.
● Wyzwania to losowe lub regularne zadania, które pracownik musi wykonać po to, aby otrzymać jakąś nagrodę. Taki system działa najlepiej, gdy twórca gry określi jasno cele, jakie przyświecają rozgrywce. Wyzwania są dobrym sposobem, aby wypróbować grywalizację w swojej firmie, ponieważ jako krótkie akcje nie wymagają przebudowy całego systemu pracy czy systemu premiowego.

Twórz rankingi, graj i wygrywaj!

Grywalizacja przynosi firmom wiele korzyści – podnosi efektywność pracowników, pozwala zrozumieć, co jest najbardziej motywujące dla danej grupy osób, przyspiesza adaptację nowych pracowników i tworzy środowisko pracy dostosowane do potrzeb młodych ludzi. Trzeba jednak pamiętać, że wdrożenie tego rozwiązania powinno być poprzedzone licznymi analizami, ponieważ grywalizacja powinna nie tylko sprawiać ludziom przyjemność, ale przede wszystkim służyć celom firmy.

Czytaj, wysypiaj się, biegaj! 3 nawyki ludzi sukcesu, które możesz wprowadzić do swojego życia
Obieg Zapotrzebowania jako narzędzie kontroli kosztów w firmie